Tartalom: eredeti dvd film bontatlanul
Magyar felirattal
Thriller - már az elnevezés is magában rejti a műfaj lényegét: valami, amitől megborzongunk, amitől feláll a szőr a hátunkon, amitől rettegés és félelem fog el, és ami valóban meglepetést okoz. De valljuk be őszintén: vajon az évente készülő több száz thriller közül mennyi okozott számunkra álmatlan éjszakákat, hány olyan thrillert tudunk felsorolni, amely igazán sokkolt minket, és ugyan tudunk-e említeni közülük akár egyet is, amelynek fordulatai és végkifejlete valóban nem volt kiszámítható, sablonos, ezerszer lejátszott?
Persze. Ha egy kicsit gondolkodunk, eszünkbe juthat néhány nagy klasszikus, néhány emlékezetes film, de az egyértelmű, hogy az eredeti ötletek, az igazi meglepetés-faktor hiánycikknek számít a piacon. Mindazok számára, akik ezt nehezményezik, bizonyára jó hír, hogy a minden kritikus és néző szerint az elmúlt évek egyik legrafináltabb és legmeglepőbb thrillere, A szomszéd végre DVD-n is megvásárolható.
Stílusát tekintve a film elsősorban abba a sorba tartozik, mint a Csendes terror, a Megcsalatva, a Kéz, amely a bölcsőt ringatja, vagy az Egyedülálló nő megosztaná. A horror, a rettegés, a fenyegetettség nem az ismeretlen, félelmetes külvilágból érkezik, hanem a meghittnek és jól ismertnek gondolt, belakott környezetből, a családból, a baráti körből, esetünkben pedig a békésnek és barátságosnak tartott szomszédságból, vagyis abból a közegből, amiben megbízunk, és amire támaszkodni szeretnénk veszély esetén. A félelem és a sokk annál nagyobb, amikor kiderül, hogy éppen hátországunkból érkezik a legnagyobb fenyegetettség.
Michael Faraday professzornak minden oka megvan arra, hogy folyamatosan gyanakodjon, félelemben éljen és mindenben összeesküvést, fenyegetést sejtsen. Bár ő civil foglalkozást űz, felesége FBI ügynöknő volt, akit néhány éve szolgálat közben lőttek le, miközben társaival rajtaütött egy szélsőjobboldali társaság tagjain. Faraday felesége halála óta egyedül neveli közös gyermeküket, és egészséges felelősségérzete egyre inkább beteges paranoiává, üldözési mániává kezd válni. Számára mindenki gyanús, minden felpillantó járókelőben, minden taxisofőrben, minden díjbeszedőben a szélsőjobboldali szervezet boszszúra szomjas tagját gyanítja.
A gyanúsítottak listáján egyedül talán a nemrég beköltöző új szomszédok nem szerepelnek, akikkel felettébb különös módon hozza össze a sors. Amikor egy nap hazafelé tart a kocsijával, meglát az út közepén egy félájultan baktató, szétroncsolódott kezű fiút, akit azonnal kórházba szállít. Csak ott tudja meg, hogy a srác az új szomszéd egyik gyermeke, akit állítólag rakétafabrikálás közben ért baleset. Az esettől eltekintve az áruháztervezéssel foglalkozó építész, Oliver Lang, bűbájos felesége Cheryl és három eleven gyermekük együtt olyan tökéletes család benyomását keltik, amiről sokan csak álmodnak. Faraday-nek egy idő után azonban ez a tökéletesség még gyanúsabbá válik, mint egy idegen sanda pillantása. Nyomozni kezd a szomszéd mintacsalád után, ellopja leveleiket, kutatni kezd a múltjukban, és egyre inkább biztos abban, hogy ezúttal nem képzelődik: Langék valódi veszélyt jelentenek! Megtudja, hogy Oliver korábban nevet változtatott, tizenéves korában csőbombákat gyártott, a lakásukban pedig olyan tervrajzokra bukkan, amelyek kevéssé hasonlítanak egy készülő áruház vázlataira, annál inkább viszont régóta álló helyi kormányépületek titkos tervdokumentációira...
A szomszéd című film sikere és hatásossága elsősorban a különösen jól megírt forgatókönyvnek köszönhető. A történet összetett, fordulatos, több síkon építkezik, nem szokványos és egyáltalán nem kiszámítható. A végeredmény pedig nem csak egy szűk réteg számára fogyasztható, hanem mindenkinek mond valamit, mindenkit másképp gondolkodtat el és mindenkit máshogyan érint. Ha csak a film két főszereplőjét és a forgatókönyvírót kérdezzük, máris három külön véleményt hallunk arról, hogy mi a film lényege.
Tim Robbins szerint - aki a gyanús szomszédot, Oliver Lang-ot alakítja briliánsan a filmben - a történet a bizalomról szól. Arról, hogy kiben bízhatsz, kiben nem, kit okolhatunk életünk rosszra fordulásáért, okolhatjuk-e magunkat, és van-e valaki, aki rámutat a bűnösökre. A forgatókönyvíró, Ehren Kruger szerint a gyanakvás a film fő motívuma. A történet egy emberről szól, aki nem az, akinek látszik, és aki egy másik ember után nyomoz, akiről azt gyanítja, hogy nem az, akinek látszik. Igazi nagyvárosi paranoia.
A megözvegyült professzort alakító Jeff Bridges megint egy más szemszögből látja a történetet: - A film arról szól, meddig képes elmenni egy átlagember, ha arról van szó, hogy a szeretteit védelmezze. Vagy inkább arról, hogy képesek vagyunk-e bosszút állni azokon, akik miatt elvesztettük szeretteinket. A történet fő mozgatórugója a stressz. Mi történik, ha az embert túl sok stressz éri, és hogyan reagálunk rá.
Tim Robbins mostanában egyre ritkábban vállal filmszerepeket, mert elsősorban a rendezésre koncentrál. A szomszéd forgatókönyvének azonban nem tudott ellenállni: - Életemben már vagy félezer forgatókönyvet olvastam a legkülönfélébb műfajokban. A legtöbbször már a tizedik oldalon tudtam, hogy ki kit csókol majd meg a film végén, ki marad életben, és ki a gyilkos. Ez egy történelmi film esetében vagy egy romantikus történetnél nem túl nagy baj, de egy thrillernél szerintem mindennek a meglepetés erejével kell hatnia. A szomszéd olvasása közben azon kaptam magam, hogy izgulok. Próbáltam kitalálni, mi miért történt, mi következhet az egyes események után, de a forgatókönyvíró minden alkalommal túljárt az eszemen, és az utolsó sorig nem oszlatta el bennem a kételyeket. Azonnal elvállaltam a főszerepet. Nem maradhattam ki minden idők egyik leghátborzongatóbb, legidegőrlőbb filmjéből!
A rendező, Mark Pellington nem bízott semmit a véletlenre. Nem csak a jól kidolgozott történettel kíván hatni a nézőkre, hanem a lüktető képekkel is, melyek már az első kockáknál megragadják az embert. Úgy kezdődik a film, mintha váratlanul berántottak volna minket egy szélsebesen száguldó hullámvasútba, ahonnan csak két órányi őrült rodeó után engednek szabadon. A hatásos, igazi ezredvégi mozgalmasságot tükröző képek mellett Angelo Badalamenti (Twin Peaks) sejtelmes zenéje fokozza az izgalmakat.
A szomszéd minden bizonnyal felkerül majd a műfaj rajongóinak top-listájára, közvetlenül a Hetedik, a Tökéletes másolat és a Nyom nélkül mellé!
Jelenlegi ára: 3 799 Ft
Az aukció vége: 2011-10-25 06:18
. A Szomszéd - Jeff Bridges, Tim Robbins Bontatlan - Jelenlegi ára: 3 799 Ft
2011. október 19., szerda
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése